maandag 25 februari 2013

doosje vol schatten




Van al die dingen die ik enige tijd geleden van een dierbare vriendin kreeg is er nog één die ik niet eerder toonde: een doosje vol met prachtig handwerk. 
Gemaakt rond 1885-1890 door iemand die toen een handwerkopleiding deed (de handwerkakte!).


Bij een dergelijke opleiding was het zaak dat je van alle soorten van (fijn) handwerk de beginselen onder de knie kreeg. 




Er zitten heel fijne haakwerkjes bij, frivolité, borduurwerk op tule, naaldborduurwerk, breisels in verschillende technieken, maar ook handwerk waarvan ik de naam van de techniek niet ken, maar feit is wel dat het allemaal heel kunstig is gemaakt. 

Om het goed te laten uitkomen is het meeste van het werk vastgenaaid op roze papier. 




Ik laat de foto's voor zichzelf spreken, dat lijkt me echt het beste. 











En dan nog even de voorkant van het doosje, waarin alles zat 'verpakt': een oud boordendoosje.

Prachtig toch?

11 opmerkingen:

  1. Zoals je zegt, stuk voor stuk pure kunstwerkjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel zoet! Maak er kleine schilderijtjes van, of naai ze ergens op!

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend mooi! Deze schatten zijn bij jou in goede handen. Mooi dat de presentatie in een bepaalde stijl is gehouden. Het ziet er allemaal na meer dan 100 jaar nog steeds goed uit.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet iets om in het doosje te laten zitten....!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gaaf! Oh..., dat je dat zomaar in handen gekregen hebt, onvoorstelbaar. Weet je al wat je er mee gaat doen?

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee eigenlijk niet. Ik hou me aanbevolen voor goede ideeen. @

      Verwijderen
  6. Prachtig, dit is echt een schat om te koesteren! Wat heerlijk om zoiets in je bezit te hebben en af en toe eens tevoorschijn te halen om alle details te bekijken!
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zo, maar delen op dit blog ik ook al leuk. Je wilt het ook graag aan anderen laten zien. @

      Verwijderen
  7. Hier moet je echt iets mee doen, misschien in een lijstje?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zeker schatten!! Als ik dit zie zou ik best in die tijd willen handwerken leren!!
    groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen