zaterdag 7 februari 2015

af en toe iets nieuws proberen

Soms kom je op het internet zulke mooie dingen tegen dat je zin krijgt dat ook eens te doen. 
Hexagonquilten was een van die dingen. Mijn vriendin en ik gingen dat ook eens proberen.

De techniek is vrij eenvoudig: je omwikkelt een zeskantig vierkanten kartonnetje met een lapje stof en zet dat vast, vervolgens maak je al die vierkantjes aan elkaar en zo ontstaat er een soort van quilt. Zitten ze aan elkaar dan kunnen de kartonnetjes er weer uit en wordt de lap geapliceerd op een ondergrond, die vervolgens nog een laagje fiberfill krijgt en een onderlap.


Ik maakte twee placemats, voor het eten van de lunch of een kopje soep zeer geschikt. Wat groter dan een reguliere placemat, ik heb graag wat ruimte om me heen (:-)) en tegengesteld van kleur. De een met rode tussenstukjes, de andere met blauwe. De een met rode bies, de ander met een blauwe.

Mooi vind ik ze! Maar ook ben ik erg blij dat het spul af is. Eens maar NOOIT weer, echt gedoe.

5 opmerkingen:

  1. Ja, ooit ga ik mij ook eens op patchwork gooien om al die restlapjes weg te werken. Maar het schijnt inderdaad erg veel werk te zijn en je moet heel precies werken, is het niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat precies zijn is helemaal niet erg, maar het gefrummel eerst met dat kartonnetje dat er later weer uit moet..... Ik vond het gepruts. Echt een echte quilt is veeeeeel leuker. @

      Verwijderen
  2. We hebben het inderdaad uitgeprobeerd, maar...ik kan dat ook beamen, een echte quilt is veel en veel leuker!!!
    Trouwens je placematjes zijn erg leuk geworden en proficiat dat ze af zijn!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn het leuke placemats, hexagon quilten is een gedoe maar wel geschikt voor kleine projecten.
    Ik heb eens een kussen met hexagons gemaakt, ik meen me te herinneren dat ik er een soort plakpapier voor gebruikte die je op de stof moest strijken, als patroon.
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen