zondag 1 januari 2012

oud en nieuw

Al sinds jaren is ook bij ons in de familie het een traditie om op oudjaarsdag (niet eerder natuurlijk) oliebollen en appelflappen te bakken. Dochter1 doet daaraan fanatiek mee. Elk jaar twijfelen we over hoeveel pakken er gebakken dienen te worden, want vorig jaar hadden we ...... en dat weten we dan eigenlijk niet meer zo goed. Opschrijven zou u zeggen, en terecht, dat heb ik ook gedaan, maar nou nét die agendavulling lag op kantoor.....
Vooruit we doen zes pakken oliebollen en dan nog twee pakken voor de flappen. Tijdens het bakken wordt er geteld. Hoeveel gaan er uit één pak (ca. 23 stuks), hoeveel moet Dochter 1 mee, hoeveel wil Dochter 2, hoeveel gaan er naar de bejaarde buurtjes en hoeveel mensen krijgen de beide Dochters op visite, wie zou er nog spontaan langskomen om te proeven en wat rekenen we voor opeten terwijl we aan het bakken zijn ? Kortom het is nog een heel gepuzzel.

Bakken doen we buiten uiteraard, binnen stinkt het anders nog dagen en daar kan ik zeker niet tegen.
Buiten gaat prima, onder het afdak staand.

Dit is een foto na ongeveer 3 pakken bakken.
Ze zien er heerlijk uit toch? En wat gelukkig is, ze zijn ook erg lekker. Wat mij betreft: één of twee dagen, wat de Heer des Huizes betreft: die wil een flinke voorraad zodat hij de eerste week van elk nieuw jaar voldoende oliebollen kan eten. Hij is minder van de flappen.
Gaandeweg hebben we dus de hoeveelheden aangepast, nóg een pak oliebollen extra én drie flappenpakken in plaats van twee, maar volgend jaar doe ik dat écht niet meer. Tot twee uur staan bakken vanaf 's morgens 8.15 uur is een hele ruk.

Een ding scheelt enorm: wij bakken, maar de Heer des Huizes poetst daarna de vieze oliepan.
Als hij dat niet zou doen, zou ik ook écht niet meer bakken.

3 opmerkingen:

  1. Natuurlijk doen we dat volgend jaar weer!! De bollen zijn hier al bijna op en de flappen al helemaal!!!! Tssss........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn schoonzoon bakt de lekkerste oliebollen en appelflappen, begeleid door de Top 2000 en wordt hier erg blij van!!! Idee?....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt heel gezellig! Nog een fijn nieuwjaar toegewenst! ik ga u blog volgen!

    Groetjes Franca
    www.craftingcrochet.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen